Petroskoissa inspiroiduttiin kuumimmista maailmanluokan lyhytanimaatioista ja keskusteltiin animaatioista tuttujen ja uusien tuttavuuksien kanssa ensimmäisellä Kalitka-animaatiofestivaalilla.
— Festivaalin ohjelmassa oli animaatioita sekä lapsille että aikuisille. Festivaalille saimme yli 300 animaatiota. Katsojien kilpailuraati valitsi parhaat animaatiot, jotka saivat palkinnon. Festivaalilla nähtiin animaatioita, joita ei esitetä televisiossa, festivaalin järjestäjä, MultiQi-animaatiostudion johtaja Marija Saveljeva sanoo.
Festivaali oli kansainvälinen. Osallistujia olivat animaationtekijät Karjalasta, Venäjältä, Makedoniasta, Thaimaasta, Virosta ja Valko-Venäjältä.
— Ihastuin lasten luomiin animaatioihin. Niiden tekijöinä oli sekä 4-vuotiaita lapsia että 18-vuotiaita nuoria. Aikuisten luomien animaatioiden aiheet olivat aika surullisia: sota, kuolema, masennus ja vammaisten ongelmat. Iloisia animaatioita oli vähän, festivaalilla käynyt petroskoilainen graafinen suunnittelija Marina Smolkova kertoo.
Festivaalin järjestäjän Andrei Jovantševskin mukaan Petroskoissa on monta lasten animaatiostudiota, mutta ei ole ainuttakaan aikuisten studiota.
— Festivaalilla halusimme kiinnittää huomiota aikuisanimaatioon, hän sanoo.
— Olen osallistunut useille animaatiofestivaaleille Venäjällä ja ulkomaillakin. Haluan korostaa, että joitakin animaatioita voi esittää vain festivaaleilla. Useimmiten animaatiot ovat lyhyitä, eivätkä ne sovi esitettäviksi elokuvateattereissa. On tärkeää, että festivaalin aikana järjestetään joskus pitchauskilpailu. Sen aikana voi kertoa omista suunnitelmistaan, tutustua samanmielisiin ihmisiin ja saada tukea tuleville projekteille, moskovalainen animaationtekijä Marija Gavrilenko sanoo.
Festivaalin aikana elokuvanäytösten lisäksi järjestettiin paneelikeskustelu ja työpajoja.
— Ohjelma keskittyi animaation tulevaisuuteen sekä kuvataiteisiin. Pyrimme edistämään animaatioalan elinvoimaisuutta Karjalassa sekä tarjoamaan uusia ideoita ja kontakteja alan toimijoille ja opiskelijoille, Saveljeva selittää.
Jessoilassa toimiva Valgien kodine -animaatiostudion johtajan Oleg Obnosovin mukaan lastenanimaatio kehittyy nyt Venäjällä huimaa vauhtia.
Tänä vuonna Jessoilan studio on täyttänyt 20 vuotta. Studiossa on toteutettu yli 20 animaatiota eri tekniikoilla. Obnosov on perustanut Kuldaine sulgaine -animaatiofestivaalin lapsille. Se on täyttänyt viisi vuotta.
Obnosov tekee yhteistyötä Petroskoin valtionyliopiston kanssa. Teknologian ja muotoilun tiedekunnan opiskelijat tekevät animaatioita yhdessä Valgien kodine -animaatiostudion jäsenten kanssa.
— Olen työskennellyt animaation parissa jo kymmenen vuotta. Nyt lastenanimaatioita esitetään yhä useammin aikuisanimaatioiden rinnalla festivaaleilla ja animaatioiden laatu tulee yhä paremmaksi. Olen animaatiostudion perustaja. Minusta studiossa harrastaminen nostaa lasten kulttuurikehitystä uudelle tasolle. Se, että lasten tekemät animaatiot kilpailevat festivaaleilla, on tärkeä sysäys heidän tulevalle luovalle toiminnalleen, saratovilainen Plastilin-animaatiostudion johtaja Natalja Haritonova kertoo.
— Animaation tekeminen on kärsivällisyyttä vaativa prosessi. Studiossa sanon lapsille, että heidän täytyy tehdä animaatioita huolellisesti, koska niitä katsoo paljon ihmisiä. Heidän motivaationsa kasvaa, hän lisää.
Festivaalista aiotaan tehdä jokavuotinen kulttuuritapahtuma.
— Tänä vuonna kahden päivän aikana pyrimme näyttämään nykyisen animaation moninaisuutta. Olisi ihanaa, jos ensi vuonna festivaali kestäisi viikon. Silloin voisimme kiinnittää enemmän huomiota opiskelijoiden tekemiin animaatioihin ja esittää ne erikseen aikuisanimaatiosta. Lisäämme ohjelmaan pitchauskilpailun. Olemme avoimia ehdotuksille, uusille tuttavuuksille ja yhteistyölle, Jovantševski toteaa.